זירת מסחר – Marketplace

איביי, אטסי ואמזון הם בין אתרי אינטרנט המוכרים ביותר ולמעשה מדובר בזירות מסחר.

זירת המסחר היא פלטפורמה המאפשרת למכור סחורות או שירותים כצד שלישי בעסקה. זירת המסחר היא "רק מתווכת בין המוכר לקונה", ואין לזירת המסחר אחריות משפטית בעסקה (שאלת האחריות המשפטית נדונה כעת בבית המשפט האמריקאי)

היתרונות של מכירה בזירת מסחר

מוכרים ברחבי העולם אוהבים להיעזר באתרי זירות מסחר בזכות מספר סיבות:

  • משלמים רק אם קונים ממכם:
    אתם משלמים לזירת המסחר עמלה עבור מכירה רק לאחר שמכרתם מוצר (למעט תשלום דמי מנוי חודשיים בחלק מהאתרים וסוג החשבון). פרסום ממומן בגוגל ופייסבוק לדוגמא, דורש תשלום מראש ולא מבוסס תוצאות מכירה.
  • קל להתחיל:
    ההשקעה הראשונית הדרושה בהקמת חנות ועמוד מוצר באמזון/איביי/אטסי הוא נמוך ביחס להקמת אתר עצמאי בסטנדרטים של זירת המסחר, מבחינת חווית המשתמש באתר ובעוד היבטים שמשפיעים על יחס ההמרה.
  • לזירות המסחר הגדולות יש קהל יעד ייעודי:
    אמזון, איביי ואטסי למשל נבדלות זו מזו בסוגי המוצרים ועל כן בקהל היעד. לרוב, קהל היעד של אמזון יחפש מוצרים חדשים, קהל היעד של איביי יחפש מוצרי יד שנייה ומוצרים ייחודיים (אספנות וכו') וקהל היעד של אטסי יחפש מוצרי עבודת יד מוגמרים או מוצרי יצירה. נשאלת השאלה מה ההבדל בין זירות מסחר המוכרות מוצרי צריכה זהים כגון טרגט לאמזון? התשובה שלי היא קהל היעד- לכל זירה יש את הקהל שלה שרגיל אליה ומכיר את אופן השימוש ואולי בעל מנוי המקנה הנחות כמו אמזון פריים.

היתרונות של רכישה בזירת מסחר

קונים ברחבי העולם אוהבים להיעזר באתרי זירות מסחר בזכות מספר סיבות:

  • לפני הכל תחושה של נוחות ובטחון:
    רוב הגולשים מכירים את אמזון, איביי ואטסי, לדוגמא, כך שיש תחושת אמון שחברות הענק הללו יהיו לצד הרוכש בעת תקלה או עניין מול המוכר, תחושה זו היא שמקלה על ביצוע רכישה ראשונה ממוכר שהקונה טרם מכיר.
  • נוחות:
    בשונה מאתרים עצמאיים שבדרך כלל מוכרים מוצרים מנישה מסויימת, זירות המסחר מוכרות הכל מהכל (כמובן לפי הבידול של הזירה) ונוח יותר לרכוש גם אוכל לכלב, גם טלויזיה וגם you name it יחד ברכישה אחת ומשלוח אחד מאשר לרכוש משלושה אתרים שונים עם שלושה משלוחים שונים.

לא הכל מושלם – מה החיסרון המרכזי של זירות המסחר?

הזירה מכתיבה את חוקי המשחק ויש לנהוג על פיהם, כל סטייה עלולה לגרום לסנקציות מסגירת הליסט (עמוד המוצר) ועד סגירת החשבון. קחו בחשבון שהחוקים יכולים להיתפס גם כיתרון, שכן החוקים הנוקשים מעלות את רף הכניסה למוכרים חדשים.

מילה של אופיר:

עסקים לא חייבים לבחור בין זירת מסחר לאתר עצמאי. שילוב בין השניים יכולה להיות הבחירה הטובה ביותר לטווח הרחוק.